niedziela, 11 stycznia 2009

Popieramy WOŚP

Im wcześniej, tym lepiej ?

Zapoznanie dziecka z działalnością i możliwościami komputera powinno mieć już miejsce w okresie wczesnoszkolnym i pojawić się w sposób naturalny jako bardzo nowoczesne i wygodne narzędzie pracy. Uruchamiane programy muszą być dla dziecka atrakcyjne, a zarazem kształcące. Dzieci uwielbiają pracować z kolorami, symbolami i figurami geometrycznymi. Chętnie układają dobieranki, układanki, puzzle i domina. Lubia także odgadywać zagadki, przeliczać wszelkie zbiory oraz rysować. Podczas takiej pracy usprawniają swoja percepcje wzrokowa, różnicowanie wzrokowo-słuchowe i pamięć. Rozwija się ich sprawność manualna i sprawność reki [Płoszynski, 2005 ]. /J.D./
więcej o zastosowaniu gier komputerowych na stronie:
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2007/Gorczyns.pdf
oraz na blogu:
http://grydydaktyczne.blogspot.com/

Aktualności

Komputer umożliwia łatwy dostęp do informacji. Dzieci i młodzież korzystając z multimedialnych encyklopedii, a także z Internetu, mają szybki kontakt ze światem, uczą się wyszukiwania informacji. Jest to ważna umiejętność, która będzie przydatna w dalszym kształceniu. Wykorzystując komputer, dziecko cały czas działa, samo decyduje jakie funkcje ma wykonać. Komputer ma duże zastosowanie w reedukacji dzieci z trudnościami w nauce. Za pomocą odpowiednich programów możemy rozwijać mowę dzieci, a także pomóc im w nauce czytania, pisania, liczenia i rozwiązywania zadań. Komputer zastępuje nauczyciela i jest bardziej cierpliwy. Ucząc się przy jego pomocy, uczeń może wielokrotnie powtórzyć te same czynności, aż do momentu osiągnięcia sukcesu. Programy komputerowe, w tym także gry, muszą być dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań. /P.Z./
http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU8315

Skuteczna pomoc w edukacji niepełnosprawnych

Praca z dziećmi niepełnosprawnymi, aby była skuteczna, wymaga prostych i ciekawych pomocy dydaktycznych. Możemy je utworzyć przy pomocy komputera, a ich jakość jest trwalsza i bardziej atrakcyjna.
Komputer zaś, przez swą atrakcyjność techniczną, a nawet tajemniczość, sam sobą wywołuje zainteresowanie, pozytywną motywację do pracy z tym skomplikowanym urządzeniem, a więc i do nauki, wywołuje i utrzymuje aktywność własną ucznia.

W pracy z dzieckiem niepełnosprawnym komputer może być wartościowym narzędziem stanowiącym pomoc:

  • w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki metodycznej realizowanej następnie bez użycia komputera,
  • w realizacji wyznaczonych programem kształcenia zajęć dydaktycznych wspomaganych komputerowo,
  • w diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych ucznia,
  • w realizacji zajęć reedukacyjnych i korekcyjno - wyrównawczych,
  • utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych umiejętności i sprawności;
Programy komputerowe mogą służyć w edukacji do usuwania zaburzeń rozwojowych, do rozwijania umiejętności intelektualnych, do stymulacji rozwoju osobowościowego, oraz pozwalają na poznanie podstaw jego obsługi poprzez oswojenie się z najnowszą technologią. /I.S./
Cały, bardzo ciekawy artykuł "Zastosowanie komputera i edukacyjnych programów komputerowych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym" znajduje się pod tym linkiem: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1921

Jak pomóc niepełnosprawnym

Komputer z odpowiednim programem edukacyjnym, specjalnymi urządzeniami pomagającymi osobom niepełnosprawnym i sąsiedztwo osób zdrowych przynoszą duże postępy w nauce, terapii pedagogicznej i rewalidacji, a także w logopedii. Dla osób sprawnych inaczej niejednokrotnie komputer staję się jedynym dostępnym i możliwym stanowiskiem do nauki, mocno indywidualizującym proces kształcenia.

Człowiek niepełnosprawny najczęściej jest sprawny intelektualnie. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj chociażby program Paint. Możliwość tworzenia notatek, szkiców, prostych diagramów. /P.Z./

http://www.dzieci.org.pl/kedn_rp.html