Komputery mogą być pomocne w realizacji szeregu zadań, jak: budzenie zainteresowań poznawczych, rozwój zdolności twórczych, czy też takich przedsięwzięć jak: edycja prasy uczniowskiej, kopiowanie materiałów tekstowych i graficznych (za pomocą skanera), rejestracja i przetwarzanie zapisu dźwiękowego komponowanej przez uczniów muzyki, przygotowanie wystaw szkolnych, nawiązywanie kontaktów i bezpośrednia komunikacja między uczniami z odległych miejsc (poczta elektroniczna).
W literaturze pedagogicznej można spotkać różne podziały zakresów edukacyjnych zastosowań komputerów. Jednym z nich jest podział według W. Skrzydlewskiego (1990), który wyodrębnia trzy etapy, w których komputer okazuje się narzędziem użytecznym:
- projektowania i przygotowania kształcenia;
- realizacji procesu kształcenia;
- procesu uczenia się w ramach zorganizowanych zajęć dydaktycznych i nauki własnej (także poza formami zinstytucjonalizowanymi);
Funkcje komputera jako środka dydaktycznego (wg A. Hassa, 1998):
- aktywizująco – motywacyjną - jeśli wyzwala wszechstronną aktywność uczniów i pobudza ich zainteresowania;
- poznawczo – twórczą - jeśli służy jako źródło wiedzy tym bardziej cenne, o ile uczeń korzysta z niego rozwiązując napotykane sytuacje problemowe;
- ćwiczeniową – jeśli zadania wykonywane samodzielnie przez uczniów służą utrwalaniu wcześniej poznanych wiadomości i umiejętności;
- kontrolną – jeśli podczas pracy z komputerem uczniowie poddawani są kontroli (także samokontroli) bieżącej i końcowej w celu nie dopuszczenia do powstania zaległości i błędów; komputer ułatwia przeprowadzenie testów dydaktycznych; gromadzi w pamięci zadania tekstowe i po określeniu przez nauczyciela warunków kontroli wybiera odpowiednią liczbę i poziom zadań, a po ich wykonaniu sprawdza i opracowuje wyniki testu;
- wychowawczą – jeśli stwarza dobre warunki oddziaływania na osobowość ucznia;
- terapeutyczną – jeśli umożliwia usuwanie zaburzeń rozwojowych;
Na wstępnym etapie nauczania informatyki komputer spełnia zawsze funkcje aktywizująco – motywująca, ponieważ ma duży wpływ na aktywizowanie typu lub etapu lekcji. Pozostałe funkcje realizowane są w zależności od typu lub etapu lekcji.Przedstawiony fragment został zaczerpnięty ze strony
http://www.zsczchow.pl/kompedu.htm Zachęcam do lektury całości, gdyż omówione tam zostały również
cele komputerowego wspomagania nauczania, cechy komputerowych programów edukacyjnych oraz to co najważniejsze w zastosowaniu komputera w edukacji,
czyli korzyści i wady komputerowego wspomagania nauczania. /R.P./