piątek, 16 stycznia 2009
Komputery w edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu
Często zdarza się, że osoby nie słyszące najpierw uczą się czytać, a potem dopiero mówić. Komputer - rozumiany jako narzędzie pracy – staje się równie niezbędny jak umiejętność czytania i pisania. Jednak trzeba pamiętać, że u osób z wadami słuchu myślenie abstrakcyjne jest słabiej rozwinięte, dlatego tworzenie programów powinno przebiegać w nie co inny sposób. Uczniowie wybiorą sobie taki program, który ich najbardziej zainteresuje i nauczą się go obsługiwać. Umiejętność wykorzystania programów komputerowych przez osoby z wadą słuchu, zwiększa ich możliwości przystosowania się do życia w społeczeństwie. Pojawia się jednak problem w małej dostępności specjalistycznych programów dla tej grupy ludzi. Rozwiązaniem może być komputeryzacja szkół, dzięki niej dzieci i młodzież nauczą się umiejętnie wykorzystywać programy komputerowe. /I.S./
http://www.agiateneum.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=85&itemid=131
http://www.agiateneum.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=85&itemid=131
czwartek, 15 stycznia 2009
Seniorzy w świecie komputerów
Znaczna część seniorów, przyzwyczajona do aktywnego życia zawodowego, po przejściu na emeryturę pragnie się dalej rozwijać, ale już według własnych planów i marzeń, nienarzucanych przez karierę zawodowa. Dużo wolnego czasu dodatkowo sprzyja podejmowaniu nowych wyzwań. Nie powinno wiec nikogo dziwić, że tak dużą popularnością wśród seniorów cieszą sią wszelkiego rodzaju wykłady, kursy i szkolenia.
Głównym problemem seniorów są jednak bariery dostępności do nowoczesnych technologii. Chodzi tu o ograniczenia związane z widzeniem czy drżeniem rak, utrudniające korzystanie z klawiatury lub myszki. Pomagają w tym specjalistycznie dostosowane urządzenia i odpowiednie oprogramowanie, które umożliwia indywidualne dostosowanie funkcji i form ich wywołania w systemach komputerowych, np. sposobu pracy z klawiatura, komunikatów wyświetlanych na monitorze, sposobu zwiększania kontrastu, zaostrzania cyfrowych obrazów, zatrzymania animacji oraz przepływających na ekranie tekstów i ruchomych obrazów. /J.D./
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2008/musial.pdf
Głównym problemem seniorów są jednak bariery dostępności do nowoczesnych technologii. Chodzi tu o ograniczenia związane z widzeniem czy drżeniem rak, utrudniające korzystanie z klawiatury lub myszki. Pomagają w tym specjalistycznie dostosowane urządzenia i odpowiednie oprogramowanie, które umożliwia indywidualne dostosowanie funkcji i form ich wywołania w systemach komputerowych, np. sposobu pracy z klawiatura, komunikatów wyświetlanych na monitorze, sposobu zwiększania kontrastu, zaostrzania cyfrowych obrazów, zatrzymania animacji oraz przepływających na ekranie tekstów i ruchomych obrazów. /J.D./
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2008/musial.pdf
Zakątek 21
Rafał znalazł bardzo ciekawą stronę. Dotyczy ona zastosowania komputera w edukacji specjalnej. Przyznam się szczerze, że nie sądziłem wcześniej, że ma to tak ogromne znaczenie dla dzieci dotkniętych dysfunkcją narządu ruchu, dzieci głuchych, a nawet niedowidzących i niewidomych poprzez zastosowanie specjalnych komputerowych programów rehabilitacyjnych. Zapraszam wszystkich do lektury, tego naprawdę ciekawego artykułu. /R.P. i R.M./
http://www.zakatek21.pl/forum/viewtopic.php?t=658
Jedną z cech charakterystycznych dla współczesnej edukacji jest wprowadzenie oraz wykorzystywanie w procesie uczenia i nauczania nowoczesnych środków dydaktycznych, które w połączeniu z formami tradycyjnymi stały się podstawą do wypracowania strategii kształcenia multimedialnego. Celem tego kształcenia jest zapewnienie uczniom dostępu do wzajemnie uzupełniających się źródeł wiedzy i dostarczanie im potrzebnych wiadomości za pośrednictwem różnorodnych nośników informacji: dźwięku, obrazu, druku. Jest to, więc nauczanie wielokodowe, które przyczynia się do uruchomienia różnorodnych aktywności uczących się dzieci: spostrzeżeniowej, manualnej, intelektualnej i emocjonalnej.
http://www.zakatek21.pl/forum/viewtopic.php?t=658
Jedną z cech charakterystycznych dla współczesnej edukacji jest wprowadzenie oraz wykorzystywanie w procesie uczenia i nauczania nowoczesnych środków dydaktycznych, które w połączeniu z formami tradycyjnymi stały się podstawą do wypracowania strategii kształcenia multimedialnego. Celem tego kształcenia jest zapewnienie uczniom dostępu do wzajemnie uzupełniających się źródeł wiedzy i dostarczanie im potrzebnych wiadomości za pośrednictwem różnorodnych nośników informacji: dźwięku, obrazu, druku. Jest to, więc nauczanie wielokodowe, które przyczynia się do uruchomienia różnorodnych aktywności uczących się dzieci: spostrzeżeniowej, manualnej, intelektualnej i emocjonalnej.
wtorek, 13 stycznia 2009
Aktualności
W lutym 2009r.odbędzie się Międzynarodowy Dzień Bezpiecznego Internetu. Ideą programu jest inicjowanie działań, w którym dzieci, młodzież oraz nauczyciele biorą udział w pracach poświęconych bezpieczeństwu w Sieci.Organizatorzy DBI udostępniają w internecie zainteresowanym szkołom różne materiały edukacyjne:scenariusze zajęć, kursy-e learning,materiały multimedialne. /K.Ch./
http://www.edukacjamedialna.pl/news.php
http://www.edukacjamedialna.pl/news.php
W pracy logopedy...
W szeroko ujmowanych działaniach rewalidacyjnych, zarówno dzieciom, jak też młodzieży, komputer może pomóc w rozwiązywaniu wielu trudnych kwestii życiowych.
Jednym z przykładów wielozakresowego i skutecznego zastosowania komputera jest terapia logopedyczna. Dostępne programy komputerowe pozwalają dzieciom już od najmłodszych lat żyć i funkcjonować w świecie realnym, medialnym i wirtualnym. Dzieci chętnie bowiem korzystają z komputera, by za jego pomocą móc chociaż przez chwile pobyć w którymś z nich. Każdy ze światów wydaje się im dostarczać innych, mniej lub więcej fascynujących doświadczeń i umiejętności. W poznawaniu wielu niezwykłych zjawisk i faktów, gotowe brać udział wszystkie, niezależnie od płci czy wieku, chociaż – jak zauważyłam – większe zainteresowanie komputerem i możliwościami jego wykorzystania przejawiają chłopcy. /J.D./Artykuł pani Elżbiety M. Minczakiewicz z Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie znajduje się na stronie:
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2008/minczak.pdf
Gorąco polecam lekturę powyższego.
W niniejszym opracowaniu należy podkreślić fakt, iż całe bogactwo atrakcyjnych, dostępnych komputerowych programów logopedycznych, może być dla wielu z nich jedynym sposobem na pokonywanie barier komunikacyjnych i językowych. Sam komputer bywa też jedyną atrakcją, zwłaszcza dla tych, których czasem rozległe uszkodzenia neurologiczne pozbawiły podstawowych życiowych funkcji (np. zdolności samodzielnego poruszania się, mówienia, pisania czy rysowania). Ich najmniejszy nawet, życiowy sukces – jakiego mogą doświadczyć za sprawa komputera – może być dla wielu z nich bodźcem do rozwijania osobistych zainteresowań, gromadzenia życiowych doświadczeń i podejmowania efektywnej pracy nad sobą.
Jednym z przykładów wielozakresowego i skutecznego zastosowania komputera jest terapia logopedyczna. Dostępne programy komputerowe pozwalają dzieciom już od najmłodszych lat żyć i funkcjonować w świecie realnym, medialnym i wirtualnym. Dzieci chętnie bowiem korzystają z komputera, by za jego pomocą móc chociaż przez chwile pobyć w którymś z nich. Każdy ze światów wydaje się im dostarczać innych, mniej lub więcej fascynujących doświadczeń i umiejętności. W poznawaniu wielu niezwykłych zjawisk i faktów, gotowe brać udział wszystkie, niezależnie od płci czy wieku, chociaż – jak zauważyłam – większe zainteresowanie komputerem i możliwościami jego wykorzystania przejawiają chłopcy. /J.D./Artykuł pani Elżbiety M. Minczakiewicz z Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie znajduje się na stronie:
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2008/minczak.pdf
Gorąco polecam lekturę powyższego.
W niniejszym opracowaniu należy podkreślić fakt, iż całe bogactwo atrakcyjnych, dostępnych komputerowych programów logopedycznych, może być dla wielu z nich jedynym sposobem na pokonywanie barier komunikacyjnych i językowych. Sam komputer bywa też jedyną atrakcją, zwłaszcza dla tych, których czasem rozległe uszkodzenia neurologiczne pozbawiły podstawowych życiowych funkcji (np. zdolności samodzielnego poruszania się, mówienia, pisania czy rysowania). Ich najmniejszy nawet, życiowy sukces – jakiego mogą doświadczyć za sprawa komputera – może być dla wielu z nich bodźcem do rozwijania osobistych zainteresowań, gromadzenia życiowych doświadczeń i podejmowania efektywnej pracy nad sobą.
poniedziałek, 12 stycznia 2009
Jak dobierać programy edukacyjne
Pani Renata Koralewska w bardzo ciekawy sposób przedstawia ogólne charakterystyki poszczególnych programów edukacyjnych, gdyż na polskim rynku oprogramowania jest bardzo wiele programów edukacyjnych. Jednak ich jakość jest różna. Od programów edukacyjnych powinno raczej oczekiwać się ściśle określonego celu dydaktycznego, a także poprawności metodycznej, poprawności językowej, szybkości i niezawodności w działaniu, umożliwienia aktywności użytkownikowi. Informacje powinny być prezentowane za pomocą tekstu, animacji, obrazu, dźwięku i wideoteki. Programy edukacyjne powinny być także łatwe w obsłudze, posiadać rzetelną instrukcję oraz powinny być w miarę tanie. Renata Koralewska skupia się na porównywaniu programów służących nauce języka polskiego, w tym m.in. ortografii. /I.S./
Naprawdę gorąco polecam wszystkim zainteresowanym aby zapoznali się dostępnymi na polskim rynku programami. Cały artykuł jest na podanej niżej stronie.
http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=4416
Naprawdę gorąco polecam wszystkim zainteresowanym aby zapoznali się dostępnymi na polskim rynku programami. Cały artykuł jest na podanej niżej stronie.
http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=4416
niedziela, 11 stycznia 2009
Im wcześniej, tym lepiej ?
Zapoznanie dziecka z działalnością i możliwościami komputera powinno mieć już miejsce w okresie wczesnoszkolnym i pojawić się w sposób naturalny jako bardzo nowoczesne i wygodne narzędzie pracy. Uruchamiane programy muszą być dla dziecka atrakcyjne, a zarazem kształcące. Dzieci uwielbiają pracować z kolorami, symbolami i figurami geometrycznymi. Chętnie układają dobieranki, układanki, puzzle i domina. Lubia także odgadywać zagadki, przeliczać wszelkie zbiory oraz rysować. Podczas takiej pracy usprawniają swoja percepcje wzrokowa, różnicowanie wzrokowo-słuchowe i pamięć. Rozwija się ich sprawność manualna i sprawność reki [Płoszynski, 2005 ]. /J.D./
więcej o zastosowaniu gier komputerowych na stronie:
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2007/Gorczyns.pdf
oraz na blogu:
http://grydydaktyczne.blogspot.com/
więcej o zastosowaniu gier komputerowych na stronie:
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2007/Gorczyns.pdf
oraz na blogu:
http://grydydaktyczne.blogspot.com/
Aktualności
Komputer umożliwia łatwy dostęp do informacji. Dzieci i młodzież korzystając z multimedialnych encyklopedii, a także z Internetu, mają szybki kontakt ze światem, uczą się wyszukiwania informacji. Jest to ważna umiejętność, która będzie przydatna w dalszym kształceniu. Wykorzystując komputer, dziecko cały czas działa, samo decyduje jakie funkcje ma wykonać. Komputer ma duże zastosowanie w reedukacji dzieci z trudnościami w nauce. Za pomocą odpowiednich programów możemy rozwijać mowę dzieci, a także pomóc im w nauce czytania, pisania, liczenia i rozwiązywania zadań. Komputer zastępuje nauczyciela i jest bardziej cierpliwy. Ucząc się przy jego pomocy, uczeń może wielokrotnie powtórzyć te same czynności, aż do momentu osiągnięcia sukcesu. Programy komputerowe, w tym także gry, muszą być dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań. /P.Z./
http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU8315
http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU8315
Skuteczna pomoc w edukacji niepełnosprawnych
Praca z dziećmi niepełnosprawnymi, aby była skuteczna, wymaga prostych i ciekawych pomocy dydaktycznych. Możemy je utworzyć przy pomocy komputera, a ich jakość jest trwalsza i bardziej atrakcyjna.
Komputer zaś, przez swą atrakcyjność techniczną, a nawet tajemniczość, sam sobą wywołuje zainteresowanie, pozytywną motywację do pracy z tym skomplikowanym urządzeniem, a więc i do nauki, wywołuje i utrzymuje aktywność własną ucznia.
Komputer zaś, przez swą atrakcyjność techniczną, a nawet tajemniczość, sam sobą wywołuje zainteresowanie, pozytywną motywację do pracy z tym skomplikowanym urządzeniem, a więc i do nauki, wywołuje i utrzymuje aktywność własną ucznia.
W pracy z dzieckiem niepełnosprawnym komputer może być wartościowym narzędziem stanowiącym pomoc:
- w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki metodycznej realizowanej następnie bez użycia komputera,
- w realizacji wyznaczonych programem kształcenia zajęć dydaktycznych wspomaganych komputerowo,
- w diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych ucznia,
- w realizacji zajęć reedukacyjnych i korekcyjno - wyrównawczych,
- utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych umiejętności i sprawności;
Programy komputerowe mogą służyć w edukacji do usuwania zaburzeń rozwojowych, do rozwijania umiejętności intelektualnych, do stymulacji rozwoju osobowościowego, oraz pozwalają na poznanie podstaw jego obsługi poprzez oswojenie się z najnowszą technologią. /I.S./
Cały, bardzo ciekawy artykuł "Zastosowanie komputera i edukacyjnych programów komputerowych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym" znajduje się pod tym linkiem: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1921
Cały, bardzo ciekawy artykuł "Zastosowanie komputera i edukacyjnych programów komputerowych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym" znajduje się pod tym linkiem: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1921
Jak pomóc niepełnosprawnym
Komputer z odpowiednim programem edukacyjnym, specjalnymi urządzeniami pomagającymi osobom niepełnosprawnym i sąsiedztwo osób zdrowych przynoszą duże postępy w nauce, terapii pedagogicznej i rewalidacji, a także w logopedii. Dla osób sprawnych inaczej niejednokrotnie komputer staję się jedynym dostępnym i możliwym stanowiskiem do nauki, mocno indywidualizującym proces kształcenia.
Człowiek niepełnosprawny najczęściej jest sprawny intelektualnie. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj chociażby program Paint. Możliwość tworzenia notatek, szkiców, prostych diagramów. /P.Z./
http://www.dzieci.org.pl/kedn_rp.html
Subskrybuj:
Posty (Atom)