piątek, 9 stycznia 2009

Komputer w kształceniu specjalnym

Odnośnie poprzedniego postu znalazłem recenzję bardzo ciekawej książki. Jestem przekonany, że książka "Komputer w kształceniu specjalnym" pozwoli osobom sprawnym inaczej rozpocząć poszukiwanie drogi do możliwości samorealizacji.

"Pozycja ta porusza szerokie spektrum komputeryzacji kształcenia specjalnego, w tym zastosowanie komputerów i oprogramowania w wielu działach edukacji osób niepełnosprawnych. Pomoc zyskają tutaj opiekunowie oraz dzieci z wadą słuchu, wadą wzroku, upośledzonych umysłowo, a także z wadami mowy i niepełnosprawnymi ruchowo. Na uwagę zasługuje fakt, że książka ta przygotowana została prze specjalistów z poszczególnych działów kształcenia specjalnego. Dobór materiału jest różnorodny. Znajdziemy tutaj teoretyczne omówienie perspektyw specjalnej edukacji komputerowej, czyli rola i zastosowanie komputera. Uznaje się bowiem zasadę, że komputer nie jest konkurentem podręcznika oraz nauczyciela - może być jednak doskonałym narzędziem w procesie edukacji, pod warunkiem umiejętnego wykorzystania. Oczywiście dowodów na to jest sporo. Autorzy zwracają uwagę m.in. na traktowanie komputera jako narzędzia ćwiczenia umiejętności, partnera dialogu czy źródła informacji." /R.M./
Całość recenzji znajduje się na stronie dzieci sprawnych inaczej Zachęcam do jej przeczytania (tak recenzji jak przede wszystkim książki ;-)) http://www.dzieci.org.pl/kwks.html

Komputer w edukacji niepełnosprawnych

Dnia 28.02.02r agencja PAP podała informacje, że "według badań Instytutu Rozwoju Służb Społecznych w Polsce jest ponad 50 szkól integracyjnych, w których dziecko może powtarzać klasę. Spośród około 5 milionów osób niepełnosprawnych, 200 tysięcy to dzieci.
Wyższe wykształcenie zdobywa tylko 4,2 proc. dzieci niepełnosprawnych; 16 proc. ma wykształcenie techniczne lub zawodowe, ogólnokształcące - 5,8 proc.; a przeszło 48,6 wykształcenie podstawowe. Bez wykształcenia pozostaje jedna czwarta dzieci niepełnosprawnych.

W szkołach specjalnych uczy się 76 proc. niepełnosprawnych, a tylko 4 proc. w klasach integracyjnych. 5proc. dzieci objętych jest nauczaniem indywidualnym."

Dalej cytując za PAP "Joanna Staręga-Piasek, była pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych uważa, że przepisy prawne regulujące dostęp dzieci niepełnosprawnych do edukacji są dobre, "w niczym nie odbiegają od norm ONZ"; gorzej jest z ich realizacja. Jej zdaniem, problem nie leży również w braku środków, a w mentalności władz lokalnych i braku kontroli nad sposobem wydawania przez nie pieniędzy." /J.D./
http://www.dzieci.org.pl/kedn_rp.html

środa, 7 stycznia 2009

Dwa oblicza komputera w edukacji

Rozwój technologiczny wywiera coraz większy wpływ na proces nauczania i wychowania. Aby należycie przygotować swych wychowanków do życia w rozwijającym się świecie, szkoła musi wspomagać proces kształcenia technicznymi środkami dydaktycznymi.
Duże efekty daje zaznajamianie z komputerem już na etapie edukacji elementarnej polegające na jego wykorzystaniu jako środka dydaktycznego w ramach edukacji składających się na nauczanie zintegrowane. Można stwierdzić, że nauczanie wspomagane komputerem i Internetem pozwala nie tylko rozwijać umiejętności informatyczne, ale przede wszystkim stwarza znakomite warunki dla rozwoju myślenia twórczego uczących się dzieci i oddziaływania na ich osobowość, przyspiesza i ułatwia nabywanie różnorodnych umiejętności, stanowi bogate źródło informacji, jak również jest nieocenione w diagnozie i terapii pedagogicznej. Z drugiej strony nigdy nie można zapomnieć, że komputer może stanowić, zwłaszcza dla młodego człowieka, źródło wielu zagrożeń.


Nowoczesne media mogą być wykorzystywane nie tylko podczas zajęć z uczniami, ale i do przygotowywania materiałów przez samego nauczyciela. Myślę, że głównie od jego pomysłowości i umiejętności praktycznych zależy, w jaki sposób i w jakim zakresie będzie z nich korzystał w praktyce szkolnej.

Dostrzeżono następujące możliwości wykorzystania komputera i Internetu w edukacji wczesnoszkolnej:

  • wykorzystywanie gotowego oprogramowania edukacyjnego
  • wykorzystywanie edytorów tekstowych i graficznych
  • korzystanie z Internetu
  • tworzenie przez nauczyciela własnych prezentacji multimedialnych /M.C./
Więcej w artykule Anny Hassy: http://www.oeiizk.edu.pl/wczesno/dwaobl/komputer.html

Powody stosowania komputerów w edukacji

Komputery w edukacji dawno już przestały być nowością. Dziś nie trzeba nikogo przekonywać o celowości ich stosowania, jak to miało miejsce, kiedy prowadzono pierwsze badania na ten temat i publikowano pierwsze artykuły [Wilusz, 1978]. Wtedy panowała opinia, że owszem – można prowadzić badania naukowe związane z wykorzystaniem maszyn cyfrowych (tak o nich wtedy mówiono) w nauczaniu, ale nie ma to żadnego przełożenia do praktyki, ponieważ komputery były nieliczne, drogie, trudno dostępne i w dodatku bardzo zawodne. Dziś przeciwnie – komputery są wszechobecne w edukacji, bo jest ich generalnie dużo, są tanie, łatwo dostępne, a w dodatku tak niezawodne, że znacznie częściej wyzbywamy się starych maszyn ze względu na ich „moralne zużycie” niż ze względu na techniczne usterki. Jednak w sytuacji, kiedy praktyczne zastosowania
komputerów w edukacji oraz techniki nauczania na odległość staja się obecnie coraz bardziej popularne – coraz rzadziej mówi się i myśli o tym, że ta dziedzina aktywności powinna być także przedmiotem refleksji naukowej.
W artykule Ryszarda Tadeusiewicza z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w ciekawy sposób pokazano m.in. typy motywacji, które skłaniają ludzi do stosowania komputerów w edukacji oraz do e-learningu. /M.C./
Więcej: http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2006/Tadeusiewicz.pdf

Jak korzystają z komputera uczniowie różnych szczebli nauczania?

Na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadzono ciekawe badania na temat zakresu korzystania z komputera i internetu przez uczniów na różnych szczeblach kształcenia.
Przedmiotem tych badań było sprawdzenie zakresu korzystania z komputera i internetu przez uczniów/studentów trzech różnych szczebli kształcenia: gimnazjum, liceum ogólnokształcącego oraz szkoły wyższej.
Uzyskane wyniki jednoznacznie wskazują, że prawie wszyscy uczniowie (ponad 90%) maja bezpośredni dostęp do komputera w domu, co świadczy o tym, że zarówno dla gimnazjalistów, jak i uczniów LO oraz studentów jest on ważnym narzędziem pracy oraz rozrywki. /I.S./
A jak rozkładają się te czynniki w poszczególnych grupach?
Zajrzyj do artykułu Katarzyny Borawskiej-Kalbarczyk oraz Agaty Popławskiej z Uniwersytetu Białostockiego.
http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2007/Boraw.pdf