środa, 7 stycznia 2009

Dwa oblicza komputera w edukacji

Rozwój technologiczny wywiera coraz większy wpływ na proces nauczania i wychowania. Aby należycie przygotować swych wychowanków do życia w rozwijającym się świecie, szkoła musi wspomagać proces kształcenia technicznymi środkami dydaktycznymi.
Duże efekty daje zaznajamianie z komputerem już na etapie edukacji elementarnej polegające na jego wykorzystaniu jako środka dydaktycznego w ramach edukacji składających się na nauczanie zintegrowane. Można stwierdzić, że nauczanie wspomagane komputerem i Internetem pozwala nie tylko rozwijać umiejętności informatyczne, ale przede wszystkim stwarza znakomite warunki dla rozwoju myślenia twórczego uczących się dzieci i oddziaływania na ich osobowość, przyspiesza i ułatwia nabywanie różnorodnych umiejętności, stanowi bogate źródło informacji, jak również jest nieocenione w diagnozie i terapii pedagogicznej. Z drugiej strony nigdy nie można zapomnieć, że komputer może stanowić, zwłaszcza dla młodego człowieka, źródło wielu zagrożeń.


Nowoczesne media mogą być wykorzystywane nie tylko podczas zajęć z uczniami, ale i do przygotowywania materiałów przez samego nauczyciela. Myślę, że głównie od jego pomysłowości i umiejętności praktycznych zależy, w jaki sposób i w jakim zakresie będzie z nich korzystał w praktyce szkolnej.

Dostrzeżono następujące możliwości wykorzystania komputera i Internetu w edukacji wczesnoszkolnej:

  • wykorzystywanie gotowego oprogramowania edukacyjnego
  • wykorzystywanie edytorów tekstowych i graficznych
  • korzystanie z Internetu
  • tworzenie przez nauczyciela własnych prezentacji multimedialnych /M.C./
Więcej w artykule Anny Hassy: http://www.oeiizk.edu.pl/wczesno/dwaobl/komputer.html

Brak komentarzy: